Klikni, kupi, nosi.
Da nam živi (šv)E(rc)-komerc!
On-line trgovina nikada u povijesti nije bila toliko važna. Ono malo otpora što smo ga imali prema kupovanju proizvoda u web trgovinama slomio je Covid. Danas gotovo svi barem neki dio shoppinga obavljaju gledajući u ekran računala ili mobitela. Mnogi će reći kako "to nije to", kako ništa ne može nadomjestiti interakciju, biranje, lošu ili pak dobru glazbu koja se čuje iz zvučnika u trgovini ali nedostatak vremena, okolnosti oko pandemije ili naprosto lijenost su nas kao kupce sve više usmjerili na webshopove.
Kao što je za ples potrebno dvoje, slično je i kod on-line kupovine. S jedne strane je kupac a s druge prodavač. Iako su trgovci uglavnom skloni otvaranju dodatnih kanala prodaje, pogotovo webova koji su u pravilu jeftiniji od primjerice otvaranja nove trgovine u shopping centru, webshop ipak traži određene prilagodbe. Postupak otvaranja i uhodavanja webshopa traži specifična znanja i iskustvo a nosi i rizike. Pored izrade web stranice i sustava administracije, prodavač mora riješiti pitanja logistike, povezivanja sa skladištem, pakiranja, dostave, plaćanja, reklamacije i sve to uskladiti sa svojim postojećim resursima. Podjednako je važno pobrinuti se oko zakonske usklađenosti svoje web trgovine. Nakon što riješe sve te probleme, tek tada započinje pravi posao za trgovca. Shop treba oglašavati, treba mjeriti uspješnost kampanja, treba mjeriti isplativost prodajnog kanala, treba rasti i poslovati.
Slobodna domena prikupila je dosta iskustva u dizajnu i izradi web trgovina. Dobro razumijemo proces i okolnosti u kojima se odvija on-line trgovina. Trenutno brinemo za rad pet web trgovina koje smo i izradili. Svaki od tih projekata bio je drugačiji i od nas su iziskivali različite pristupe.
Pošto cigla?
Green Tools i Libricon dvije su web trgovine izrađene uz pomoć Wordpress platforme i popularnog WOO Commerce plugina. Već smo pisali o prednostima i manama Wordpressa a sve te zakonosti mogu se primjeniti i na izradu shopova. U oba slučaja radilo se o potrebi trgovca da brzo i uz niske troškove dobiju rješenje koje će im omogućiti izlazak na tržište. Zbog toga su bili spremni prilagoditi se i postaviti svoja očekivanja u skladu s mogućnostima Wordpressa. Iako ovo zvuči kao quick and dirty pristup, zapravo nije bilo tako jer WOO Commerce pruža sasvim dovoljno opcija za vođenje malog uspješnog on-line biznisa. Ipak, nužne prilagodbe nose i ograničenja. Kada dođe vrijeme za rast, automatizaciju prodajnog procesa, njegovo opamećivanje, WOO postaje tijesan.
S druge strane Hrana za dobro, Ciklo centar i Cinesamples su web trgovine koje su u velikoj mjeri prilagođene potrebama trgovca. Kod Cinesamples se radi o specifičnom načinu prodaje i distribucije proizvoda. Oni naime prodaju softver za skladanje glazbe te za to koriste uslugu vanjskog dobavljača. Po ostvarenoj prodaji, podaci putem API sučelja dolaze trgovcu što povlači niz procesa kako bi njihovi korisnici dobili punu uslugu a trgovac centralnu bazu s podacima. Ovaj relativno kompleksan sustav u potpunosti je prilagođen specifičnom načinu prodaje ali i specifičnim funkcionalnostima proizvoda. Tako nešto naprosto se moralo isprogramirati. Ciklo centar je pak trgovina s velikim brojem različitih proizvoda. Izrada njihovog prodajnog kataloga tražila je da predvidimo brojne mogućnosti pregleda kategorija. Iako slična rješenja postoje a mnoga su i naprednija od sustava koji smo izgradili ipak smatramo kako smo donekle pomogli ovom obiteljskom biznisu da opstane.
E-trgovina za društvenu promjenu
Hrana za dobro, projekt je Zadruge za dobru ekonomiju pokrenut 2014. godine. Radi se o principu solidarnog kratkog lanca između proizvođača i potrošača koji doprinosi opstanku malih obiteljskih ekoloških gospodarstva, promiče održivi životni stil i olakšava pristup zdravoj hrani. Neki to zovu i GSR, grupa solidarne razmjene. Pored Hrane za dobro u Zagrebu postoji još nekoliko sličnih projekata, no uglavnom su neformalno organizirani i za razliku od Dobre ekonomije ne pružaju odgovarajući pravni okvir.
Ukratko, ova e-trgovina nudu finu i zdravu ekološki uzgojenu hranu koja se pribavlja direktno od proizvođača. Njihov prodajni proces je specifičan jer se prodaja odvija u tjednim ciklusima. Proizvođači prijavljuju svoju ponudu do nedjelje. Kupci pak imaju rok do kada mogu obaviti shoping, najčešće do utorka. Sve se zaključuje dostavom ili preuzimanjem robe u četvrtak. Naravno, sustav dopušta i druge kombinacije i rokove te je potpuno prilagođen zadanoj metodi rada. Izradom ovog web shopa riješen je i cijeli niz administrativnih problema s kojima se Zadruga za dobru ekonomiju susretala. Pošto je Hrana za dobro projekt društvenog poduzetništva, projekt koji je potpuno u skladu s vrijednostima koje zagovara i Slobodna domena, realizacija on-line trgovine djelomično je financirana iz Fonda solidarnosti naše Zadruge. Stoga, ne časite ni časa, hranazadobro.org!
Pošto sustav koriste uglavnom mali proizvođači, njihova ponuda varira. Lako se može se desiti da neki proizvod ipak ne dospije u ponudu, iako je najavljen. Zbog toga smo morali razraditi princip "preplate". Ako kupac uplati novac a ne dobije robu, izdaju mu se bodovi koje će potrošiti prilikom iduće kupovine. Radi se o jednostavnom rješenju standardnog problema, no radeći na njemu počeli smo razmišljati korak dalje. Obzirom da se radi o društveno angažiranim kupcima, ljudima koji osim što vole finu hranu istovremeno žele i pomoći domaćim farmerima, palo nam je na pamet kako bi bilo odlično iskoristiti postojeći sustav za mikro-kreditiranje projekata. Zadruga za dobru ekonomiju bi tako mogla stati iza projekata svojih proizvođača te ponuditi garanciju za unaprijed uplaćena sredstva u vidu isporučene hrane. Kupac bi mogao uplatiti određeni iznos, za njega dobiti bodove koje će potrošiti na hranu u narednom periodu te tako direktno financirati razvoj domaće ekološke poljoprivrede. Takav sistem je iznimno jednostavan i direktan. Naravno da nismo prvi koji su razmišljali o tome. Postoje brojni primjeri gdje ovakav princip direktne investicije, bez banke kao posrednika,funkcionira u praksi. Bilo je naprosto zanimljivo spoznati da smo rješavajući problem "preplate" napravili nešto što bi moglo imati puno širu primjenu, a nadamo se da će jednom do toga i doći.
Ispijajući jutarnje kave u Zadruzi, ponekad se dotaknemo imaginarnih problema. Znamo igrati igre "što bi bilo kad bi bilo" te "kad bi se mene pitalo". Potaknuti kofeinom sijemo pamet prije nego li se smjestimo za svoja računala i suočimo s dnevnim zadacima. Jedno jutro smo tako izbrijali kako bi na jednostavan i jeftin uradi sam način pokušali riješiti automatski pick-up point za Hranu za dobro. Automatizirano skladište u kojem bi kupac sam mogao preuzeti svoju narudžbu. Uz nešto malo mehanike, elektrotehnike i malo programiranja tako nešto bilo bi sasvim izvedivo i zapravo u dosegu naših kompetencija. To jutro smo se malo teže odvojili od svojih šalica i sjeli za računala. Još dugo smo vrtili po glavi scene arduino robota koji potpomažu društvenu promjenu.