Preskoči na glavni sadržaj

Slobodna domena Zadruga za otvoreni kod i dizajn

Početak i razvoj jednog divnog prijateljstva

Film i web

Početkom 21. stoljeća tj. u vrijeme dok su dinosauri hodali zemljom a Internet Monitor bio standard za portal, neki od nas iz Slobodne domene radili smo na web projektima vezanim za film. Radio se o pionirskim poduhvatima mapiranja u kulturi kao što je primjerice bio portal Ministarstva kulture Culturenet.hr ili pak poduzetničko-entuzijastični filmski.net koji je kao članove uredništva, dok su još bili u studentskim danima, okupio cijeli niz danas relevantnih filmskih stručnjaka. Ne treba zaboraviti ni projekte Hrvatskog filmskog saveza: filmske programe u Kinu Tuškanac i bazu hrvatskog filma, kao ni prvu web stranicu festivala 25fps. Sve to je prošlo kroz naše tastature i pomoglo nam da kroz proces rada od gledatelja i ljudi koji vole film postanemo kudikamo obrazovaniji ili barem bolje informirani o filmu.

Starkelje među nama reći će kako je nekad bilo bolje, kako je u dot.com eri bilo kudikamo više entuzijazma i prostora za inovaciju i eksperiment. Webovi su se radili s više ambicije i pretenzija da se stvori nešto doista originalno i prepoznatljivo. Danas je web ogoljen i pojednostavljen. Prilagođen je vremenu u kojem živimo. Ista logika bi se onda vjerojatno mogla primijeniti i na film. Nekad je bilo bolje, reći će starkelje. Danas nema više velikih pokreta. Talijanski neorealizam, francuski i azijski novi val su daleka prošlost. Ipak, film ide dalje. Web ide dalje. Duh vremena se promijenio. Trenutno je zatvoren prostor za formiranje velikih pokreta koji mijenjaju paradigmu. Zbog toga je naglasak je na pametnim rješenjima uglavljenim u zadane okvire. U šumi hiperprodukcije i dalje je pravi užitak naići na uratke koji se ističu smislom i senzibilitetom, u filmu i na webu.

Što se tiče Slobodne domene, naše prijateljstvo s filmom započelo je davno, ali ono se još uvijek razvija. Danas možda aktivnije nego ikad radimo na filmskim webovima i aplikacijama.

Nedavno dodijeljena Zlatna palma Nebojši Slijepčeviću na festivalu u Cannesu podsjetila nas je na jednostavan, ali originalan feature ugrađen u web stranicu havc.hr na kojoj surađujemo. Upravo je u toku bio tzv. takeover naslovnice, kampanja koja prati akciju Mjesec hrvatskog filma. Tijekom takeovera, umjesto uobičajene naslovnice krovne institucije u polju filma prikazuje se sadržaj prilagođen kampanji. Za vrijeme trajanja Mjeseca hrvatskog filma to je raspored projekcija filmova koji će se prikazati u sklopu manifestacije. Kad je objavljeno da je Čovjek koji nije mogao šutjeti najbolji kratki film u Cannesu za 2024. godinu trebalo je brzo reagirati, zamijeniti takeover s kampanjom za Mjesec hrvatskog filma te istaknuti vijest o nagradi kao glavnu i jedinu informaciju na početnoj stranici. To nije bio problem jer je ova osobina već bila ugrađena u web sustav HAVC-a. Pišemo o tome jer se radi o sitnici koja čini razliku. Ovisno o važnosti događaja, naslovnica web stranice HAVC-a može se potpuno promijeniti i posvetiti samo jednoj informaciji. To nije tipično rješenje za ovaj profil institucije, ali se više puta pokazalo kao primjereno i praktično. Općenito, web sustav HAVC-a je relativno složeno rješenje koje se već gotovo 15 godina uspješno odupire zubu vremena. Kod web stranica je to rijetkost.

Kinoholik je recentan projekt povezivanja zagrebačkih nezavisnih kina i prostora u kojima se gledaju filmovi. Centralno mjesto sa svim informacijama o lokacijama i projekcijama. Kinoholik je zamišljen kao osoba, kao netko tko zna puno o filmu te ima razvijenu ovisnost.  Web platforma je tu manje važna od činjenice da se po prvi puta govori o zajedničkom nastupu tolikog broja institucija. Zbog toga je napravljena jednostavna web platforma s potencijalom za daljnji razvoj kad i ako se za to ukaže potreba. Za potrebe projekta razvijen je i WhatsApp chatbot za nagradne igre, kao prvi korak prema punokrvnom pametnom chatbotu koji nas može savjetovati kuda, kada i zašto u kino. Kinoholik to zna.

Rad na web stranici i digitalnom arhivu Kino kluba Zagreb, kultne institucije kroz koju su vjerojatno prošli baš svi koji s filmom u Zagrebu imaju veze, ponudio je pomalo drugačiji izazov. Motivacija za početak rada bio je projekt digitalizacije arhiva kluba. Kako imamo dosta iskustva rada na projektima izrade digitalnih arhiva, surađujući s Hrvatskim dizajnerskim društvom, Muzejom susjedstva Trešnjevka i Centrom za dokumentiranje nezavisne kulture, u segmentu izrade arhiva nije bilo previše dilema. Kino klub Zagreb poželio je da njihova web stranica ponudi alternativnu estetiku koja će ocrtati karakter kluba i radova koji u njemu nastaju. Za nas je to bio izazov jer nakon godina rada na čišćenju web stranica odjednom imaš priliku raditi van tog okvira i moraš uskočiti u svijet u kojem nisi svaki dan.

Najrecentniji projekt iz sfere filma na kojem smo radili nova je web stranica festivala ZagrebDox. Tu su se opet nekako zatvorili krugovi zacrtani početkom stoljeća. Nekad studenti iz redakcije filmski.net danas su producenti festivala. Nakon dvadeset godina festivalu je zatrebala nova stranica. Stari web je bio odličan i otporan na promjene, no trud potreban da se održava rastao je iz godine u godinu. Prihvatili smo se zadatka redizajna, poštujući zacrtane smjernice. Rok je bio kratak jer festivali imaju lošu naviku da uvijek počnu na datum kad su zakazani. Objavili smo na vrijeme, osjetili adrenalin s kojim se organizatori festivala susreću svake godine. Rezultat je solidna i moderna stranica koja će nadamo se još dugo poslužiti Doxerima. Dodatak soli u smislu senzibiliteta prema potrebama kupca je taj da smo omogućili da stranica ima dvije faze, dva lica. Jedno je festivalsko koje se ukazuje neposredno prije i tijekom trajanja ZagrebDox-a. Drugo lice weba je on-line kad traju pripreme za naredni festival. Te dvije stranice tehnički koriste isti sustav ali izgledaju i ponašaju se različito jer se obraćaju različitim publikama.